Kingsman: The Secret Service Bioscoop-review MARVEL MAANDAG #2

Door Hidde Heikoop

Als fan van alle films van Marvel wist ik van tevoren niet eens dat Kingsman: The Secret Service gebaseerd was op een graphic novel van Marvel. The Secret Service werd geschreven door Mark Millar, die eerder al maker was van de Civil War-graphic novel en de Kick-Ass-comics. De film is losjes gebaseerd op het boek en is vanaf nu een van mijn favoriete films gebaseerd op Marvel Comics. Het plot zit goed in elkaar en de humor en actie zijn fantastisch.

Mocht je de film nog niet gezien hebben, ga dat dan zeker doen, maar wees alvast gewaarschuwd voor SPOILERS!!!

Kingsman-The-Secret-Service-10

De film zit een beetje in het genre van James Bond, Jason Bourne en Jack Bauer. De laatste jaren zijn die films steeds serieuzer geworden en werd naar mijn mening de humor die vooral de James Bond-films sterk maakte een beetje vergeten. Met deze film kon ik dan ook mijn hart ophalen, want de humor is weer helemaal terug in het spionnengenre. De film maakt sterke grappen over het spionnengenre; Samuel L. Jackson en Colin Firth maken grappen over schurken die hun hele plan gaan uitleggen aan de spion en dan vervolgens op een spectaculaire manier de spion proberen op te brengen. ‘This ain’t that kind of movie’: zegt Richmond Valentine (Samuel L. Jackson) dan ook tegen Galahad (Colin Firth).

Het plot is heel sterk en het knappe van deze film is dat ik er geen klachten over heb. Richmond Valentine (Samuel L. Jackson: Pulp Fiction, The Avengers) is een megalomane internetmiljardair die gratis microchips uitdeelt waardoor iedereen gek word en elkaar de hersens inslaat over de hele wereld. Dit doet hij om de aarde zogenaamd te redden. De Kingsman moeten dit voorkomen met allerlei chique gadgets, zoals een giftige punt in een nette schoen die tevoorschijnkomt als je met hakken tegen elkaar tikt, een kogelvrij pak en een paraplu als schild. Alle Kingsman hebben ook codenamen. Zo is Harry Hart (Colin Firth: The King’s Speech, Pride And Prejudice) Galahad, Chester King (Michael Caine: The Dark Knight Trilogy, Interstellar) Arthur en de tech-specialist gespeeld door Mark Strong (Green Lantern, Sherlock Holmes), Merlin. De training van de nieuwe Kingsman is leuk om naar te kijken en laat je zien hoe goed deze film is qua script, regie en camera-werk. De actiescenes zien er prachtig uit en het lijkt erop dat alle stunts worden gedaan door de acteurs zelf. De film is dan ook geregisseerd door Matthew Vaughn, die eerder al de Kick Ass-films en Xmen: First Class regisseerde.

Firth is de ideale gentleman die Eggsy (Taron Egerton) in het gareel krijgt en hem een superspion maakt die en de mooie Scandinavische prinses bevrijd uit de klauwen van Richmond Valentine (waar hij goed voor beloond word :)) en zijn moeder bevrijd van zijn agressieve stiefvader. De openingsscene van de film is leuk met de muziek van Dire Straits en de brokstukken van een gebouw wat beschoten wordt vormen de titel van de film. Ook de scene waarin de chip die ervoor zorgt dat mensen gehoorzamen aan Richmond Valentine word ingeschakeld door Merlin en er vervolgens overal op de wereld hoofden van mensen ontploffen als vuurwerk is sterk. Samuel L. Jackson is de ideale schurk, samen met Gazelle (Sofia Boutella: Nike Girl in Nike Women-advertenties en danseres in video-clips van Madonna en Rihanna) zijn vrouwelijke sidekick met de blade-benen. Het plot van de film is origineel, vraagt om een vervolg en brengt wat nieuws in het spionnengenre tussen de nieuwe en rauwere James Bond en de Bourne-films. Ik raad deze film zeker aan als je van humor, vette actiescenes en JamesBond-achtige films houdt.